Fake it till you make it?

Gebruik je….

Het is vast een van de meest gestelde vrgen die we regelmatig krijgen: “Gebruiken jullie allerlei kunstmiddelen om het eten er mooier uit te laten zien?” Door allerlei programma’s die vaak of oud zijn of die erg Amerikaans zijn hebben veel mensen nog steeds de indruk dat foodfotografie van trucjes aan elkaar hangt. En ja natuurlijk gebruiken we wel eens iets dat niet eetbaar is maar dat is echt heel zeldzaam.

Onze meest gebruikte truc voor het verfraaien van eten is niet eens echt een truc maar een simpel minder lang koken. Dus moeten we sperziebonen op de foto zetten dan koken we die niet door maar blancheren we het even. Broccoli idem. Dat zijn dingen die er niet mooier op worden als ze helemaal gaar zijn.

Maar dat is het eigenlijk wel. Soms gebruiken we scheerschuim in plaats van slagroom. We smeren een beetje olijfolie op vlees als dat nodig is maar dat valt voor mij niet onder de gekke trucjes.

Sfeersetting

Waar we wel mee ‘faken’ is natuurlijk de setting. Ik roep altijd dat in de felle zon fotograferen geen goed idee is door de schaduwen en harde lichten die je dan krijgt maar – als je hebt opgelet – dan is je wellicht al opgevallen dat je dat de laatste tijd best vaak ziet.

Zonnige sfeer neerzetten

En het probleem met de zon is ook dat je die lastig kunt sturen. Een kunstzon creeren is vaak een stuk handiger. Wat ik daarvoor gebruik?

De setup voor de foto van de kipspiezen en voor de foto van de groente hieronder zie je hierboven. Het was een snikhete dag met plenty zon dus ik had makkelijk in de zon kunnen gaan staan maar zoals ik al zei: dan heb je geen controle over het licht en het licht komt keihard van boven. Dat is niet meteen mooi plus dat het eten verlept waar je bij staat. Ik koos er dus voor om in de schaduw te gaan staan en een flitser te gebruiken die de zon nabootste.

Beautydish

Zoals je kunt zien staat de flitser best een eindje van de set af want ik wilde ook niet meteen knalhard licht, maar door het gebruiken van de beautydish als de reflector (dat is dus dat grote ronde ding op de flitser) werd het licht net hard genoeg om het zonlicht na te bootsen.

Vermijd ook het gebruik van twee lampen want op die manier krijg je dubbele schaduwen en als iets onnatuurlijk is, dan is dat het wel. Ook door het gebruik van glas versterk je het zonnige gevoel. Door dat het licht hierdoorheen komt wordt het effect sterker.

Heb je geen flitsers dan kun je dit effect natuurlijk ook verkrijgen door wel gebruik te maken van de zon maar kies dan altijd voor licht aan het begin of het einde van de dag als de zon lager aan de hemel staat. Midden op de dag is simpelweg geen mooi licht.

Strand zonder strand

De allereerste foto is niet gemaakt op het strand maar in de studio met gebruik van weer diezelfde flitser plus een zak zand die Alexandra bij de bouwmarkt had gekocht en wat schelpjes die ik nog in de studio had liggen. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn maar het geeft wel meteen het betere strandgevoel!

Avatar
Geschreven door
Simone van den Berg

Simone is de oprichter van de foodfotografieschool en werkte mee aan meer dan 60 kookboeken, fotografeert voor merken, restaurants en cateringbedrijven. Daarnaast geeft ze al meer dan 8 jaar workshops op het gebied van foodfotografie en besloot al die kennis te vergaren op de foodfotografieschool.

Bekijk alle artikelen
Laat een comment achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.